את היתרונות של רכב פרטי כולנו מכירים, אבל נראה שבעולם שבו מחירי הדלק עולים, הפקקים נעשים חמורים יותר והסביבה ממתינה בציפייה לתיקון ולרפורמה, היתרונות של תחבורה ציבורית דווקא גוברים וזה לא מפתיע שיותר ויותר אנשים בוחרים באפשרות הזאת. בואו נדבר על נתיבי ההעדפה ועל החוק המעודד שימוש בתחבורה ציבורית, על הבעיה הקשה של עומסי התנועה במדינה, על היתרונות של התחבורה הציבורית לצד האתגרים וניגע בעוד נקודות חשובות שיעשו קצת סדר בנוגע לאפשרות הנוחה הזו.
על סלילת נתיבי העדפה
בשעות השיא כבישי ישראל הופכים לעמוסים ופקוקים ביותר. המצב הזה, הגורם לעשרות אלפי נהגים לבלות יותר מדי זמן על הכביש בכל יום, הוא מצב שחייב להיפתר וגם כזה שמן הסתם לא צריך שישפיע על אלו שהם לא חלק מהבעיה, שהם משתמשי התחבורה הציבורית בישראל. לצורך כך הוקצו בכבישי ישראל נתיבים מיוחד הנקראים נתיבי העדפה שחלקנו מכירים בשם אחר – נתיב תחבורה ציבורית (או בקיצור נת"צ). הנתיב הזה הוא בעצם נתיב שהרכבים היחידים המורשים לנסוע בו בשעות מסוימות הם רכבים ציבוריים, כלומר אוטובוסים ומוניות. רכבים פרטיים שיבחרו לעבור על החוק ולנסוע בו, מסתכנים בקנסות כספיים כבדים. מה שקורה בפועל זה שהנתיבים האלו הם פנויים וזורמים יותר לעומת הנתיבים הרגילים, וככה משתמשי התחבורה הציבורית יכולים להגיע במהירות ובנוחות ממקום למקום בעוד שאר הנהגים נאלצים לבזבז זמן יקר וכסף בפקקים.
עומס תנועה – לא רק בבירה
פקקי התנועה בישראל הפכו לבעיה גדולה, בייחוד בערים מרכזיות כמו תל אביב, ירושלים וחיפה. התשתיות במדינה נאבקות לעמוד בקצב הגידול במספר כלי הרכב הפרטיים, המוביל לעומסים חריגים בשעות השיא ביום. אחד הגורמים העיקריים לעומסי התנועה הוא צפיפות האוכלוסין הגבוהה באזורים עירוניים, לצד פרויקטים של תחזוקה ובנייה של כבישים שלרוב רק מחמירים את המצב וגורמים לעיכובים ולנקודות של צוואר בקבוק. הפגיעה הכלכלית במשק היא חמורה ביותר עם אובדן פרודוקטיביות וצריכת דלק מוגברת שעולה לנו מיליארדי שקלים בשנה. כמובן שיש גם פגיעה רבה בסביבה עם כלי רכב הגורמים לפליטת גזי חממה וזיהום אוויר. המאמצים לטפל בבעיה כוללים הרחבת רשתות תחבורה ציבורית, קידום נסיעות שיתופיות והטמעת מערכות חכמות לניהול התנועה. עם זאת, נדרשות השקעות נרחבות ושינויי מדיניות כדי להוריד את הלחץ מכבישי ישראל ולספק פתרונות בני קיימא למצוקה הגדולה. במקביל חשוב לעודד את הציבור להשתמש בתחבורה ציבורית כמה שיותר – זה הזמן לדבר על היתרונות שלה.
למה נכון להשתמש בתחבורה ציבורית מבחינה חברתית?
לשימוש בתחבורה ציבורית יש כמה צידוקים חברתיים וגם כלכליים:
הקטנת העומס
כשאנו בוחרים להשתמש בתחבורה ציבורית על חשבון רכב פרטי אנחנו תורמים באופן פעיל להורדת העומסים בכבישים, וזהו צעד חיוני וחשוב. מנקודת מבט אינדיבידואלית זה נראה אולי כמו טיפה בים, אבל ככל שיותר אנשים יבחרו לעבור לתחבורה ציבורית, כך העומס על הכבישים יקטן.
חיסכון
תחבורה ציבורית היא דרך מעולה לחסוך הרבה מאוד זמן יקר וכסף. את הזמן אנחנו יכולים לחסוך בפקקים, בטיפולים מתישים לרכב ובתדלוקים. את הכסף חוסכים מהרגע הראשון בדרכים שונות. בלי קנייה של רכב יקר, בלי עלויות ביטוח יקרות, בלי הוצאות דלק יקרות ובלי הוצאות לטיפולים.
צפיפות מופחתת בעיר
כשאנחנו עוברים לתחבורה ציבורית, אנחנו הופכים את החיים שלנו ושל תושבי הערים בישראל לטובים יותר עם צפיפות מופחתת.
סביבה ירוקה
בהחלט סיבה טובה וראויה לעבור לתחבורה ציבורית. כמות קטנה יותר של רכבים פרטיים על הכביש = זיהום מופחת ועולם טוב יותר לנו, לילדים שלנו, לנכדים ולכל הדורות הבאים.
איך נסיעה בתחבורה ציבורית יכולה לחסוך אלפי שקלים?
אז דיברנו על החיסכון הכספי הפוטנציאלי במעבר לתחבורה ציבורית, אך האם ידעתם שהחיסכון ממש לא נגמר בנסיעות יום יומיות בתחבורה? היום יותר ויותר אנשים מבינים את היתרונות של תחבורה ציבורית אישית היכולה לחסוך עוד אלפי שקלים מדי שנה. השכרת מיניבוסים ואוטובוסים פרטיים היא אפשרות מעולה, בתור הסעות לעובדים ולמנהלים שרוצים לדאוג להסעות לעובדים שלהם ולחסוך הרבה כסף, באירועים פרטיים כמו חתונות ובר מצוות, בסיטואציות כמו טיולים משפחתיים גדולים, לאירוח של קבוצות מחו"ל ועוד. בשיטה זו חוסכים הרבה כסף, מדלגים על הפקקים והעומסים ונהנים מנסיעה מהנה ויוקרתית עם אוטובוסים חדישים ונעימים ואפילו רכבי יוקרה שבהם כל נסיעה עוברת בשיא הנוחות והסטייל.
יש גם חסרונות
אז נכון, לתחבורה ציבורית יש הרבה מאוד יתרונות חשובים, אבל זה לא אומר שאין לה גם חסרונות ובהחלט צריך לדבר גם עליהם:
- צפיפות – בקווי אוטובוס מסוימים בארץ ובשעות מסוימות יש בהחלט סיכון לחוות צפיפות ואי נוחות במהלך הנסיעה. כמובן שזה לא רלוונטי כשמדברים על רכבים ציבוריים בהזמנה פרטית
- חוסר גמישות – אחד היתרונות המובהקים של רכב פרטי הוא היכולת לנסוע מתי שרוצים לאן שרוצים, מה שלא מתאפשר עם תחבורה ציבורית שאיתה אנחנו מוגבלים ללוח זמנים קבוע
- לא חיוני לעובדים בסוף שבוע – התחבורה הציבורית בישראל עדיין לא נותנת מענה מספק בשבתות ובסופי שבוע, וזה לא מתאים למי שצריך לעבוד בימים אלו
- בעיית הקילומטר האחרון – יש קווים נוחים ויעילים מאוד בישראל, אבל ברובם יש בעיית הקילומטר האחרון, כלומר הנסיעה לא מגיעה תמיד ממש עד היעד ויש עוד מרחק מסוים שצריך לעבור בהליכה או בדרכים אחרות
ההשפעה של נתיבי התחבורה הציבורית על איכות החיים בעיר
נתיבי תחבורה ציבורית משדרגים באופן ניכר את איכות החיים בעיר על ידי שיפור הניידות והפחתת עומסי התנועה. מסלולי הנסיעה הייעודיים מציעים לתושבים גישה נוחה לשירותים חיוניים, למקומות עבודה ולאזורי בילוי, מקדמים נוחות וחוסכים הרבה זמן. בנוסף הם גם מפחיתים את ההסתמכות על כלי רכב פרטיים, מפחיתים את זיהום האוויר ומקדמים סביבה נקייה יותר.
תכנון נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית
רובנו כנראה לא מכירים אותם באופן אישי, אך חשוב לדעת שנמצאים בינינו אנשי מקצוע העובדים יום ולילה על שיפור איכות החיים של כולנו. אנו מדברים כמובן על המהנדסים והמתכננים העירוניים האחראים על שיפור נתיבי התחבורה הציבורית, על הגדלת מספר קווי האוטובוסים ועל שדרוג תשתיות התחבורה. בזכות העבודה החשובה הזו, כולנו נהנים מחיים נוחים יותר ומנגישות טובה וזהו בהחלט עניין ראוי להערכה.
לסיכום
שימוש בתחבורה ציבורית הוא עניין שיכול להיטיב עם כולנו. גם אם יש לכם רכב פרטי ואתם לא מתכננים למכור אותו בקרוב, כדאי בהחלט לנסות ולעבור לכמה נסיעות בתחבורה ציבורית, גם כדי לחסוך, גם כדי לתרום לסביבה ובעיקר כדי להבין שזה נוח ויעיל מאוד. תחבורה ציבורית היא נהדרת גם לעובדים ובעלי עסקים המעוניינים לשנע את העובדים שלהם והיא אפילו מצוינת בסופי שבוע למשפחות מטיילות, עם אפשרות נהדרת לשכור שירותי הסעות הנותנים הרבה שקט נפשי. רוצים לדעת עוד? צרו קשר עם צוות כנפי יונה למידע נוסף לקראת הנסיעה הבאה שלכם.